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  • Article: 3 Steps to Discover your Superpowers – Medium

    3 Steps to Discover your Superpowers

    We all have a Superpower! Here’s how to discover yours…

    Konstantin blogged for The Mission, the #1 Source for Accelerated Learning on medium.com.

     

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  • Superpower Discovery Session Cambridge – MIT

    When asked about our Superpowers – our deepest strengths – why don’t we have an answer to that? And why are we not already working on finding them?

    With SUPERPOWER DISCOVERY we’re bringing a unique workshop format to MIT, providing you with the creative game design tools needed to uncover and dive into your deepest strengths.

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  • Superpower Discovery Session Zürich – Impact Hub Zürich

    When asked about our Superpowers – our deepest strengths – why don’t we have an answer to that? And why are we not already working on finding them?

    With SUPERPOWER DISCOVERY we’re bringing a unique workshop format to Zürich, providing you with the creative tools needed to uncover and dive into your deepest strenghts.

    Workshop “Superpower Discovery” – Impact Hub Zürich. 22. April 2017, Zürich

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  • Talk: „Digitale Spiele im Kontext Sozialer Arbeit“

    Digitalisierung der Gesellschaft

    Thema der diesjährigen Vortragsreihe ist die „Digitalisierung“ – eine in der Gesellschaft zwar präsente, gerade für einzelne Wissenschaftsbereiche aber wenig diskutierte Entwicklung. AdressatInnen und Professionelle der Sozialen Arbeit diskutieren dieses Semester nun über Vor- und Nachteile sowie die Bewertung von mediengestützen Praktiken für ihre jeweiligen Wissenschaftsbereiche.

    „Digitale Spiele im Kontext Sozialer Arbeit“ – FH München. 17. Mai 2017, München

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  • Talk: “Digitalisierung: Neue Medien – neue Schule”

    Der Megatrend Digitalisierung bedeutet nicht nur einen Umbruch in der Welt des Arbeitsmarktes und der Produktion, sondern beeinflusst auch das gesellschaftliche Leben und die Bildung. Wie können digitale Medien im Unterricht eingesetzt werden? Welche Chancen und Herausforderungen bringt die Digitalisierung der Bildung mit sich? Und was kann bzw. wird die Digitalisierung im Bildungswesen, wie wir es bisher kannten, wirklich verändern?  

    Diese und andere spannende Fragen aus der Community werden wir im Rahmen unserer Diskussionsveranstaltung “Bildungsarena: Digitalisierung: Neue Medien – neue Schule?!” behandeln.

    Podiumsdiskussion „Digitalisierung: Neue Medien – neue Schule?“ – Neustart Schule. 2.Februar 2017, Wien.

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  • Talk: Reality – Creative Mornings Vienna

    CreativeMornings is a breakfast lecture series for the creative community. Our free, monthly events feature a short talk and breakfast!

    Konstantin will talk about “reality”

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  • Superpower Discovery Session in Vienna

    When asked about our Superpowers – our deepest strengths – why don’t we have an answer to that? And why are we not already working on finding them?

    With SUPERPOWER DISCOVERY we’re bringing a unique workshop format to Vienna, providing you with the creative tools needed to uncover and dive into your deepest strenghts.

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  • Project: Vienna Games Conference 2015

    FROG Book of Abstract

    9th Vienna Games Conference – FROG Public 2015

    inter/play

    Vienna City Hall, Austria, Friday 2 to Sunday 4, October 2015

    The 9th time the Games Conference FROG 2015 takes place in the Vienna City Hall. Under the tagline „inter/play” we want to discuss what happens in the space between different game worlds, the formal rule-based games and the small play-actions that are staged informally in our everyday life. How do game mechanics interlock digitally with the socio-cultural challenges of our time? How is the virtual and the real intertwined and breaks new ground? How are these possibilities for communication perceived to interact with institutions of politics and mass media?

    As seen before international keynote-speakers and Austrian experts in this field will talk in the context of FROG about recent topics of gaming and foster a broad public discussion about them. It is powered by the Austrian Ministry of Families and Youth, the City of Vienna and the Danube University of Krems and conducted by Playful Solutions. The FROG 2015 is free accessible to everyone, registration on the website is recommended.

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  • Talk: Designing a competitive escape room – at MIT

    Introduction Talk

    Escape Room Game Jam at MIT

    Designing a competitive escape room

    Massachusetts Institute of Technology, Boston

    March 27 @ 7:00 pmMarch 29 @ 6:00 pm, 2015

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  • Collection of Papers by Dr. Konstantin Mitgutsch

    2013

    • Mitgutsch, K. / Schirra S. /, and Verrilli S. (2013). Movers and shakers: designing meaningful conflict in a tablet-based serious game. In CHI ‘13 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems (CHI EA ‘13). ACM, New York, NY, USA, 715-720. DOI=10.1145/2468356.2468482 http://doi.acm.org/10.1145/2468356.2468482
    • Stein, A. / Consalvo, M. / Mitgutsch K. (2013). Who Are Sports Gamers? A Large Scale Study of Sports Videogame Players. In: Conver­gence: The International Journal of Research into New Media Technologies. http://con.sagepub.com/content/early/2012/11/16/1354856512459840.abstract
    • Mitgutsch K. / Rosenstingl H. (2013, in print): Videogames in Austria. In: Wolf, M. (Ed.) Video Games Around the World. Cambridge, MA: MIT Press.
    • Mitgutsch, K. (2013). Why Sports Videogames Matter to their players. Exploring Meaningful Experiences in Playographies. In: Consalvo, M. / Mitgutsch, K. / Stein, A. (Eds.). (2013, in print) Sports Video Games. NY: Routledge. p. 252-277 (in print)
    • Consalvo, M. / Stein, A. Mitgutsch, K. (2013, in print). Sports Videogames. Mapping the Field. In: Consalvo, M. / Mitgutsch, K. / Stein, A. (Eds.). (2013) Sports Video Games. NY: Routledge.p. 2-12 (in print)
    • Tan, P. & Mitgutsch, K. (2013): Heterogeneity in Game Histories. In: Ben Aslinger and Nina B. Huntemann (Eds.): Gaming Globally: Produc¬tion, Play and Place. Palgrave Macmillan. P.91-101

    2012

    • Mitgutsch, Konstantin & Alvarado, Narda (2012): Purposeful by Design. A Serious Game Design Assessment Model. FDG 2012, FDG ‘12 Proceedings of the International Conference on the Foundations of Digital Games. ACM New York, NY, USA p. 121-128 (download)
    • Mitgutsch, Konstantin & Weise, Matthew (2012): Transformative by Design. Subversive Game Design and Player Research. CHI’12, May 5–10, 2012, Austin, Texas, USA (download PDF)
    • Tan, Philip & Mitgutsch, Konstantin (2012): Heterogeneity in Game Histories. In: Ben Aslinger and Nina B. Huntemann (Eds.): Gaming Globally: Production, Play and Place. Palgrave Macmillan (in print)
    • Mitgutsch, Konstantin (2012): Learning through play – a delicate matter. Experience-based Recursive Learning in Computer Games. In: Fromme, Johannes; Unger, Alexander (Eds.): Computer Games and New Media Cultures: A Handbook of Digital Games Studies. {Abstract}

    2011:

    • Mitgutsch, Konstantin (2011): Serious Learning in Serious Games. Transformative learning in video games. In: Ma, Minhua; Oikonomou, Andrea; Jain, Lakhmi C. (Eds.) Serious Games and Edutainment Applications. Springer: New York. p. 45-58
    • Mitgutsch, Konstantin & Matthew, Weise (2011): Afterland – From well theorized to well learned? In: Well Played: Volume 1 (1), p.33-48.
    • Mitgutsch, Konstantin & Matthew, Weise (2011): Subversive Game Design for Recursive Learning. DIGRA 2011 Proceedings: Think Design Play. (Link)
    • Mitgutsch, Konstantin (2011): Playful Learning Experiences. Meaningful learning patterns in players’ biographies. In: International Journal of Games and Computer-Mediated Simulations. 3(3), p. 54-68 {Link}
    • Mitgutsch, Konstantin (2011): Was Spiele für Kinder und Jugendliche attraktive macht. In: Schüler 2011, 86-89
    • Mitgutsch, Konstantin (2011): Leiden schafft Spiel. Pathos in Computerspielen. In: Jörg von Brincken und Horst Konietzny (Hg.): Emotional Gaming. Gefühlsdimension des Computerspielens. epodium Verlag: München

    2010:

    • Mitgutsch, Konstantin; Klimmt, Christoph; Rosenstingl, Herbert (2010): Exploring the edges of gaming. An introduction. In: Exploring the Edges of Gaming. Proceedings of the Vienna Games Conference 2008-2009: Future and Reality of Gaming. Braumüller Verlag: Vienna {online}

    2009:

    • Mitgutsch, Konstantin / Wagner, Michael (2010): Gaming the Schools – Didaktische Szenarien des Digital Game Based Learning. In: Medien Impulse 2/2009 {Online: http://www.medienimpulse.at/articles/view/144}
    • Mitgutsch, Konstantin (2009) Passionate Digital Play-Based Learning. (Re)Learning in computer games like Shadow of the Colossus. Eludamos Journal for Computer Game Culture, Vol 3/1, p.9-22 {Online: http://www.eludamos.org/index.php/eludamos/article/view/53/101}
    • Mitgutsch, Konstantin / Schrammel, Sabrina (2009) Computerspielen als medial-kulturelle Praktik. Ein medienpädagogisch-kulturtheoretischer Zugang zum Phänomen Computerspielen. Zeitschrift für Medienpädagogik 15/16 Computerspiele und Videogames {Online: http://www.medienpaed.com/15/schrammel_mitgutsch0904.pdf}
    • Mitgutsch, Konstantin (2009). Medienkompetenz weitergedacht. Über die Responsivität medialen Erfahrens. In: Kubac, Richard / Rabl, Christine / Sattler, Elisabeth (eds.) Weitermachen?: Von aktuellen Einsätzen und Ansätzen theoretischer Erziehungs-wissenschaft. Würzburg: Könighausen und Neumann, p.194-207 {Online}

    2008:

    • Mitgutsch, Konstantin (2008) Digital Play-Based Learning. A philosophical-pedagogical perspective on learning and playing in computer games. Journal for Information Technology Studies as Human Science 9(3), p.18–36 {Online: http://etjanst.hb.se/bhs/ith//3-9/km.pdf}
    • Mitgutsch, Konstantin / Sattler, Elisabeth (2008) Learning by Passion. Tracing a Passionate Dimension within the Negativity of Learning in Philosophy of Education. Journal Critique and Humanism, Special Issue: Philosophy of education and educational practice 2008 (26), p.109-123
    • Mitgutsch, Konstantin / Rosenstingl, Herbert (2008) Vom Jugendschutz zur informierten Entscheidung. Altersgemäße Einstufung von Computerspielen. In: Kaminski, Winfred / Lorber, Martin (eds.) Spielen in digitalen Welten. Munich: Kopaed
    • Mitgutsch, Konstantin (2008) Lernen als Erfahren. In: Mitgutsch, Konstantin / Sattler, Elisabeth / Westphal, Kristin / Breinbauer, Ines Maria (eds.) Dem Lernen auf der Spur. Die pädagogische Perspektive. Würzburg: Klett-Cotta Verlag, p.263-278 {Online}
    • Mitgutsch, Konstantin (2008) Schatten des Lernens. Die Höhle als Metapher der Unbildung. In: Dzierzbicke, Agnieszka / Bakic, Josef / Horvath, Wolfgang (eds.) In bester Gesellschaft. Einführung in philosophische Klassiker der Pädagogik von Diogenes bis Baudrillard. Vienna: Löcker Verlag, p.31-45
    • Mitgutsch, Konstantin (2008) Medienkompetenz. Formel oder Leerformel. In: Blaschitz, Edith / Seibt, Martin (eds.) Medienbildung in Österreich. Historische und aktuelle Entwicklungen, theoretische Positionen und Medienpraxis. Vienna: LIT-Verlag, p.94-103 {Online}
    • Mitgutsch, Konstantin / Garnitschnig, Karl (2008) Das Alter spielt eine Rolle. Altersstufen des Computerspielens. In: Mitgutsch, Konstantin / Rosenstingl, Herbert (eds.) Faszination Computerspielen. Theorie – Kultur – Erleben. Vienna: Braumüller Verlag, p.19-33
    • Mitgutsch, Konstantin / Schrammel, Sabrina (2008) Spielerische Gewalt. Die ludische Kultur des Computerspielgenres “Shooter”. In: Mitgutsch, Konstantin / Rosenstingl, Herbert (eds.) Faszination Computerspielen. Theorie – Kultur – Erleben. Vienna: Braumüller Verlag, p.69-83
    • Mitgutsch, Konstantin (2008) Inkompatibilität in der Wissensorganisation. Über die produktive Negativität im Lernprozess. In: Ohly, H. Peter / Netscher, Sebastian / Mitgutsch, Konstantin (eds.) Kompatibilität, Medien und Ethik in der Wissensorganisation. Würzburg: Ergon Verlag, p.194-202
    • Mitgutsch, Konstantin (2008) Orte des Lernens, Beiträge zu einer Pädagogik des Raumes. (Kristin Westphal). In: EWR 7, 2008, Nr. 1 Online: http://www.klinkhardt.de/ewr/978377991618.html
    • Mitgutsch, Konstantin: Rezension von: Sanders, Uwe / Gross, Friederike von / Hugger, Kai-Uwe (Hg.): Handbuch Medienpädagogik. Wiesbaden. In: EWR 8 (2009), Nr. 5 Online: http://www.klinkhardt.de/ewr/978353115016.html

    2007 and older…:

    • Mitgutsch, Konstantin (2007) Digital Play-Based Learning. Conference Proceedings: Games in Action 2007, University of Gothenburg.
    • Online: http://www.learnit.org.gu.se/digitalAssets/862898_mitgutsch.pdf
    • Mitgutsch, Konstantin (2007) Indoktrination als Phantom. Über die Intentionalität im Lehr- Lernprozess.  In: Schluß, Henning (eds.) Indoktrination und Erziehung – Einblicke in die Rückseite der Pädagogik. VS Verlag: Wiesbaden, p.93-113
    • Konstantin, Mitgutsch (2006) Lehrplanentwicklung in den neuen Ländern. Nachholende Modernisierung oder reflexive Transformation? (Henning Schluß) In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik 1/2006, p.134-137
    • Mitgutsch, Konstantin (2005) Lernen als Ereignis. Zugänge zu einem theaterpädagogischen Konzept. (Kristin Westphal) In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik 2/2005, p.229-231
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